living in america

nu kör vi

Kommentarer
Postat av: Stephanie

ooo - hate to break it to ya' but it's been cloudy and cool all day:( I'm sure it'll brighten up for YOU though!

2012-06-14 @ 00:09:44
Postat av: LN

kör hårt!!!! (snygg ananasväska:P)

2012-06-18 @ 17:17:39
Postat av: evelina

Skrev ett worddokument inför fjällvandringen som jag hoppas du fortfarande är taggad på? Det blev väldigt rörigt då jag fördelade det utan att alltid sätta punkt så jag får ursäkta för det, men jag tror det ska gå att förstå bra ändå!



Hej!

Jag tänkte att jag kan skriva en sammanfattande text och skicka till er båda innan vi träffas så kan vi lättare diskutera och fylla på när vi sätter oss och planerar.



Vandringsalternativ:

Jag tycker att vi ska ta oss till Ammarnäs, går en buss 06.55 måndagen den 23e med två byten och framme i Ammarnäs är man 12.25 och sedan går vi Kungsleden mot Hemavan då det går direktbussar därifrån till Umeå. Båda bussturerna kostar 133 kronor för oss.



Ammarnäs – Aigertstugan 8 km

Aigertstugan – Servestugan 19 km

Servestugan – Tärnasjöstugan 14 km

Tärnasjöstugan – Syterstugan 14 km

Syterstugan – Viterskalsstugan 12 km

Viterskalsstugan – Hemavan 11 km



Vid varje stuga finns det tillgång till att laga mat, sova, duscha och dylikt.



Jag tänker att vi på måndagen tar oss så långt förbi Aigertstugan vi kan (vi borde klara 20 km va?) och kliver sedan upp tidigt dagen efter och äter frukost och beger oss sedan vidare till Servestugan och kanske äter en tidig lunch och tältar antingen en bit innan eller efter Tärnasjöstugan. Detta betyder dock att vi behöver gå ungefär 25 km på onsdagen för att sedan gå de resterande 11 kilometrarna innan 13.20 på torsdagen. Ja, ni kan ju räkna själv. Men att gå minst 20 km per dag känns inte omöjligt dock, har vi tur med vädret så!



Jag har inte hittat något närmare alternativ som jag finner lika bra som detta. Vill verkligen gå denna etapp på Kungsleden. (ska vi gå igen någon gång kan man starta i Ammarnäs och gå upp mot Abisko, kuuul ja)



Men har ni något annat förslag eller tror ni inte att det fungerar så får vi hitta alternativ.



Jag har hittat lite trådar om mat på fjällvandring.



Man kan göra sojafärssås med röda linser och äta med fullkornsspaggetti/fullkornsmakaroner. (torkad sojafärs, röda linser, varma koppen tomat&basilika, buljongtärning och kryddor)



Tandoorikryddade sojastrimlor/bitar och kanske risnudlar/mjölkfritt potatismos



Torkad svamp kan vara gott att ha med och ha i någonting.



Tacosojafärs, något slags gryn (hela boveteflingor är väldigt mättande och fiberrikt), nachos.

(sojafärs, tacokrydda, varma koppen tomat&basilika, gryn, nachos och man kanske orkar lyxa till det med en burk majs)



Till frukost tycker jag vi ska äta havregrynsgröt med typ kanel och har vi tur har det börjat komma hjortron som vi kan äta också. Invänd gärna i vad mer man kan äta till frukost om vi känner att vi behöver variaton.



Jag själv ska göra energybars med jordnötssmör, havregryn(eller något gryn i alla fall), kakao, nötter, torkad frukt och kanske något väldigt proteinrikt.



Men att ta med sig nötter och torkad frukt är ett måste tycker jag hur som.



Men det jag tycker vi SKA ta med oss är:

Pasta/nudlar

Gryn

Röda linser

Mjölkfritt potatismos (om alla gillar det, det känns väldigt enkelt liksom)

Torkade sojabitar/strimlor och färs

salt, peppar, tandoorikrydda, kanel (går väl att diskutera lolxd)

buljongtärningar

varma koppen tomat&basilika

havregryn

nötter, torkad frukt

gärna någon färsk frukt

kanske någon grönsak som klarar sig bra

majs???

torkad svamp???



Utrustning:



Basutrusning



Tält (har någon?)

Ryggsäck

Regnskydd till ryggsäck

Sovsäck

Liggunderlag

Stormkök/gasolkök/trangia (har någon?)

Gas/t-röd



Köksutrusning



Kåsa

Tallrik

Bestick (typ gaffel, har vi med en ordentlig kniv för annat kan den användas för att hacka)

Vattenflaska

Diskborste/tvättsvamp och diskmedel/såpa

Tändstickor/tändare



typ SOS don’t diegrejer



medicin om du tar det

plåster

skavsårstejp/skavsårsplåster

värktabletter

elastiskt binda

myggmedel!!!!!!!!!!



hygienartiklar



Tandborste och tandkräm

tvål

något minischampoo kanske

toalettpapper/näsdukar

solkräm

deoderant

våtservetter för nödfallsäckelish



Kläder



Vandringskängor/stövlar

joggingdojjor

vindtät jacka (ingen fodrad då du svettas och då blir det fuktigt)

byxor som torkar lätt (har ej jag drkt)

strumpor och extra strumpor

tjocksockar

underkläder

underställ om en har

tshirt/linne

tröja

tjockare tröja (fleece är bra)

regnkläder

keps mot sol och regn

vantar och mössa



Övrigt



Kniv

rep

extra skosnöre

kortlek

kamera

solglasögon

karta

kompass

multiverktyg

block & penna

pengar & idhandling (för säkerhets skull)



mvh astaggade brud1

2012-07-14 @ 15:08:58
URL: http://degeneratedgeneration.blogg.se/
Postat av: evelina

Kul att det inte blev rörigt på din blogg!!!

2012-07-14 @ 15:09:28
URL: http://degeneratedgeneration.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0