om julen, livet och moraliska dilemman

Juletider.
Jag har hunnit med mycket nu i december ska jag säga er. Jag har haft en av mina mest lärorika upplevelser i livet, och det säger inte lite. Har varit i Ghana och gått i skolan där i två veckor och fått vänner, erfarenhet och kunskap för livet. Bless my soul va kul de va. 
Jag kom hem precis i tid för lucia, en underbar högtid i mitt tycke. Vi firar alltså att en brud kommer med ljus. En brud. Hur många andra högtider har vi som baseras på något annat än män/det manliga könet? Jul = Jesus. Påsk = Jesus. Kristi himmelsfärd = ah men ni vet.  Midsommar = sommar, med kuken som symbol. Fräscht. Har dock aldrig firat midsommar själv, har knappt sett kukstången i verkligheten men nästa år blir det midsommarfitta för hela slanten.
Men för att återgå till julen. Jag älskar i princip allt med julen, musiken, maten, färgerna, dekorationerna, karl-bertil och att vara familjen. Mest maten. (Sen jag blev vegan är julmat det bästa jag vet i hela vida världen)
Bara kapitalismen kunde gå under ordentligt en gång för alla så företagen kunde sluta trycka konsumptionshets i ansiktet på oss. Då vore det en välsignad jul. :-)
The problem is är att mina hormoner typ spårar på julen?? Blir ovanligt arg, ovanligt ledsen, ovanligt lycklig och ovanligt kär varje jul. Och jag är inte stabil på dessa fronter i vanliga fall så det är ju något av en upplevelse. Fast jag har i år kommit på att det troligtivs är mer mitt riktiga jag, och att mina känslor är nertryckta resten av året. Men det är tur!!! 

Började tex gråta på bussen idag för att mjölkkor har det så jävla dåligt. (iförsig något alla borde göra varje dag, men inte ens jag gör det helt oprocoverat, om det inte är jul förstås.)
Det driver mig till vansinne att våldtäkt, tvångsinsiminering, barnarov, tortyr, kidnappning och mord är tillåtet i denna värld, så länge det inte görs på någon som ser ut som oss. Specisism är ordet och bör tas på samma allvar som alla andra fredskämpande ismer.
Det har även gjort mig fantastiskt förbannad att det finns så många falska utvägar tillgängliga, som bara finns för att sälja/rädda våra stackars samveten från sanningen.
Till exempel ekologiskt kött, även kallat happy meat. Nej, du har inte rätt att klappa dig själv på ryggen för att grisen du äter haft några meters större utrymme att gå på innan den slaktades. Tänk efter själv, om du bara skulle leva under en relativt kort period och enbart i syfte att dödas, hur mycket skulle du bry dig om detta? Skulle du vilja ge en eloge till dem som kom på denna storslagna idé att istället för att rädda ditt liv ge dig mer benutrymme så att de kan fortsätta tjäna pengar på din och dina systrars döda kroppar?
Troligen inte.
Och tänk på konceptet lite till. Idag ser vi på djurens rätt som vi såg på de resifierade slavarnas rätt på 1800-talet. "Jo visst måste de ju få det lite drägligare, vi kan ju låta dem sova på halm istället för betong, så slipper vi känna oss taskiga". Men något tal om att avskaffa slaveriet var det ju inte efter der var "nödvänigt" med slaveri, och "så har det ju alltid varit, det ligger i människans natur att utnyttja de resurser som ges henne", and so on. Känns igen, much? 

Och så vegetarianismen. Hate to brake it to you men nej, det är ingen skillad på kött- ägg- och mejeriindustrin. Situationerna varierar, men inte i livs- eller dödskvalitet. Alla dör men vissa lever länge, tillexempel mjölkkorna, men jag skulle i ärlighetens namn helst dö dnabbast möjligt om jag var i deras situation.
Chansen finns att du räddar några liv varje år som vegetarian, men det finns ingen garanti för det. Tillgång och efterfrågan är inte så svartvitt som de flesta tror.
Du som vegetarian gör i princip inget annat än att ge dig själv ett oförtjänt gott samvete.
MEN - det visar ju dock att du bryr dig och vill göra skillnad, vilket är en väldigt bra bit på vägen. Så, traska in i veganvärden nu, den välkomnar dig! Visa resten av världen att ett liv utan djurprodukter är en moraliskt försvarbar, hälsosam, miljövänlig VÄLDIGT BRA framtidsvision! 

(Jag kan nästan lova dig att alla veganer du känner är väldigt villiga att hjälpa dig på vägen till veganism, inklusive jag. Lovar att vara tillgänglig 24/7 if u need me. Eller så googlar du bara.)

 

Rörigt inlägg. Sorri. Skrev inte ens ordentligt eller speciellt urförligt men om ni vill ha mer av detta så har jag säkert minst trehundra djurrättsliga inläggsindéer på lager som ba väntar på att få se dagens ljus så hit me with som love för att höra mig predika fler gånger. 
Men för att följa den röda tråden i inlägget, julen, så vill jag bara säga att det finns skitmånga bra recept på vegansk julmat ni kan introducera i familjen i år, och våga vägra grisröv! Traditioner är inte viktigare än rättvisa. Don't be a SDare in disguise. 

Have a nice ANIMAL CORPE FREE christmas everybody! <3


Kommentarer
Postat av: ludvig

NAJS DU!!! berätta gärna lite om din veganska julmat, fett intressant tkr jag:D

2013-12-17 @ 10:33:53
Postat av: celina

Alltså vegansk julmat JA TACKKKKK har ALDRIG gillat julmat och idag var det julmat på vildmannen och den veganska var så (????) jävla (????) göttig (?!??!?!?!) om vildmannen kan så kan väl jag själv också liksom ALLA KAN KLARA D

2013-12-18 @ 21:56:40
Postat av: Anonym

1. funderar på att åka till Ghana men har varit orolig att jag inte ska kunna äta något. Vad kan en vegan äta? Och hur blev dina kostvanor bemötta? 2. Tips till veganska julbordet? kram

2013-12-22 @ 12:29:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0